Volume 18, Issue 2 - September 2018
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Revista de Gestão Costeira Integrada
Volume 18, Issue 2, September 2018, Pages 103-109
DOI: 10.5894/rgci-n149
* Submission: 20 OCT 2017; Peer review: 24 NOV 2017; Revised: 2 JUN 2018; Accepted: 29 SEP 2018; Available on-line: 9 NOV 2018
Analysis of the evolution of Brazilian ports’ environmental performances
Análise da evolução do desempenho ambiental dos portos brasileiros
Carlos Henrique Rocha1, Gladston Luiz Silva2, Lucijane Monteiro de Abreu3
1 Professor Associado na Universidade de Brasília. Email: chrocha@unb.br
2 Professor Adjunto na Universidade de Brasília. Email: gladston@unb.br
3 Professor Adjunto na Universidade de Brasília. Email: lucijanemonteiro@gmail.com
ABSTRACT
Worldwide, communities living near ports and environmentalists put pressure on port authorities to mitigate their environmental impacts with the major ones being water and air pollution. In 2011, Brazil, through the National Agency of Waterway Transportation (ANTAQ), advanced towards monitoring and environmental control in national ports. ANTAQ signed a cooperation agreement with the Interdisciplinary Center for Transport Studies at the University of Brasilia (CEFTRU/UnB) to develop a methodology to calculate the environmental performance of port facilities. The result of this cooperation is the Environmental Performance Index, known as IDA, which assumes values between zero and one (0 ≤ IDA ≤ 1). Optimum port environmental performance is reached when the index is equal to 1. ANTAQ computes IDA for thirty Brazilian ports located in the North, Northeast, South and Southeast and administered by federal, state or local agencies. This paper analyzes the evolution of the environmental performance in Brazilian ports and investigates whether environmental performance differs between them. The study comprises the period between the first semester of 2012 and the first semester of 2016 (2012.01-2016.01). The application of tests for means comparison to the data revealed that: a) environmental performance was lower in the ports managed directly by the federal government when compared to the environmental performance of the delegated ports; b) the environmental performance of the ports of the macro-regions South/Southeast was higher than in the ports of the macro-regions North/Northeast. The paper is not dedicated to understanding the reasons for the differences in port environmental performance during the period considered. That should be the subject of additional research.
Keywords: Environmental performance index, environmental performance analysis, Brazilian ports, comparison of means, Duncan’s test..
RESUMO
As comunidades residentes nas proximidades dos portos e os ambientalistas exercem pressões sobre as autoridades portuárias para atenuar os impactos ambientais das suas atividades, que poluem especialmente a água e o ar. Em 2011, o Brasil, por intermédio da Agência Nacional de Transportes Aquaviários (ANTAQ), deu um importante passo na direção do monitoramento e controle ambiental nos portos nacionais. A ANTAQ assinou um termo de cooperação com o Centro Interdisciplinar de Estudos em Transportes da Universidade de Brasília (CEFTRU/UnB) para desenvolverem uma metodologia de cálculo do desempenho ambiental de instalações portuárias. Como resultado desta cooperação foi criado o índice de desempenho ambiental, denominado IDA, que assume valores entre 0 e 1 (0 ≤ IDA ≤ 1), inclusive. A plenitude de desempenho ambiental portuário é atingida quando o índice for igual a 1. O IDA tem sido calculado para trinta portos brasileiros localizados nas regiões norte, nordeste, sul e sudeste e administrados por órgãos federais, estaduais ou municipais. Este artigo analisa a evolução do desempenho ambiental nos portos brasileiros e investiga se o desempenho ambiental diferiu entre portos. O estudo compreende o período entre o primeiro semestre de 2012 e o primeiro semestre de 2016. A aplicação de testes de comparação de médias revelou que: a) o desempenho ambiental foi inferior nos portos administrados diretamente pelo governo federal quando comparado com o desempenho ambiental dos portos delegados; e b) o desempenho ambiental dos portos da macrorregião sul/sudeste foi superior ao dos portos da macrorregião norte/nordeste. Com o presente artigo não se pretende analisar as razões das diferenças no desempenho ambiental portuário, no período considerado, as quais deverão ser objeto de pesquisas adicionais.
Palavras-chave: Índice de desenvolvimento ambiental, análise do desempenho ambiental, portos brasileiros, comparação de médias, teste de Duncan.
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