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Volume 20, Issue 2 - June 2020

 

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Revista de Gestão Costeira Integrada
Volume 20, Issue 2, June 2020, Pages 103-119

DOI: 10.5894/rgci-n298
* Submission: 30 SEP 2019; Peer review: 26 NOV 2019; Revised: 18 APR 2020; Accepted: 18 APR 2020; Available on-line: 19 AGO 2020

A methodology for the evaluation of evolution and risk of breakwaters. Application to Portimão harbor and of Faro-Olhão inlet

Rute Lemos@ 1, Rui Capitão1, 2, Conceição Fortes1, 3, Maria Henriques1, 4, Luís Gabriel Silva1, 5, Tiago Martins1, 6


@ Autor correspondente: rlemos@lnec.pt
1 Laboratório Nacional de Engenharia Civil, Lisboa, Portugal
2 rcapitao@lnec.pt
3 jfortes@lnec.pt
4 mjoao@lnec.pt
5 lgsilva@lnec.pt
6 tmmartins@lnec.pt


ABSTRACT
This paper describes a program under the responsibility of LNEC for the systematic observation and monitoring of maritime works that has successfully been applied to a number of maritime structures on the Portuguese mainland coast. The now-called OSOM+ program comprises the following four main components for each structure: i) periodic visual inspections by an experienced technician; ii) periodic aerial inspections with a UAV/drone; iii) a ANOSOM-WEB database, to store and/or query obtained information on the observation campaigns, as well as to diagnose present, evolution and risk conditions of the structure; iv) a mobile, portable, application, for real-time input and visualization of the database information. OSOM+ has recently been updated with a number of tools and functionalities that are illustrated in this paper with applications to two real case studies: the Portimão harbor breakwaters and Faro-Olhão inlet entrance breakwaters, both located in the south coast of Portugal.

Keywords: Breakwater, Inlet, Harbour, Risk assessment.

RESUMO
Este artigo descreve um programa, sob responsabilidade do LNEC, de observação e monitorização sistemática de obras marítimas, denominado OSOM+, que tem sido aplicado com sucesso a várias estruturas marítimas na costa continental portuguesa. O programa OSOM+ inclui as seguintes componentes principais, para cada estrutura: i) inspeções visuais periódicas, com um técnico experiente; ii) inspeções aéreas periódicas, com um VANT/drone; iii) uma base de dados ANOSOM-WEB, para armazenar e/ou consultar informações obtidas nas campanhas de observação, bem como para diagnosticar os estados atual, de evolução e de risco da estrutura; iv) uma aplicação informática móvel, portátil, para preenchimento em tempo real e visualização das informações da base de dados. Esta metodologia foi recentemente atualizada com uma série de ferramentas e funcionalidades que são ilustradas neste documento com aplicações a dois casos de estudo reais: os quebra-mares do porto de Portimão e os quebra-mares da embocadura da barra de Faro-Olhão, ambos na costa sul de Portugal.

Palavras-chave: Quebramar, Enseada, Porto, Avaliação de Risco.