Volume 8, Issue 2 - December 2008
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Revista de Gestão Costeira Integrada
Volume 8, Número 2, Dezembro 2008, Páginas 277-287
DOI: 10.5894/rgci131
*
Submissão – 29 Maio 2008; Avaliação – 15 Julho 2008; Recepção da versão
revista – 22 Julho 2008; Disponibilização on-line - 5 Setembro 2008
Litoral do Ceará: espaço de poder, conflito e lazer *
The Littoral of Ceará: Space of Power, Conflict and Leisure
Luzia Neide Menezes T. Coriolano 1
1 - luzianeidecoriolano@gmail.com - Universidade Estadual do Ceará, Brasil.
RESUMO
Este texto analisa do uso do litoral para o turismo no Ceará – Brasil,
a partir das contradições e relações do poder na apropriação do
território para o uso turístico. O turismo litorâneo cearense é um dos
segmentos turísticos mais dinâmicos e tem causado impactos nesse frágil
ecossistema fortemente agredido, explorado e ocupado. O turismo faz
parte da mundialização do capital, dando respostas às crises da
acumulação global, envolvendo o mercado, o Estado e a sociedade civil.
Verifica-se como estratégias políticas dos governos, operacionalizadas
pelas políticas públicas implantam infra-estruturas. O turismo é uma
atividade que implica o consumo dos espaços com formas de utilização
estruturantes de paisagens e de negócios. Analisam-se as relações de
poder na produção do espaço turístico, o que implica, necessariamente,
compreender o espaço como algo socialmente produzido que expressa as
contradições do modo de produção capitalista ou as contradições do
espaço-mercadoria. Os territórios são meios e produtos dessas relações
de força e de poder que no turismo também se estabelecem de forma
contraditória e articulada, criando regiões turísticas. O turismo é uma
atividade produtiva mundial que interfere na organização desigual e
combinada dos territórios, sendo absorvido de maneiras diferenciadas
pelas culturas e modos de produção. Origina processos que concentram e
distribuem renda, aumentam e diminuem as formas de exploração dos
trabalhadores, além de entrada e fuga das divisas. É uma atividade que,
como as outras, necessita de controles dos governos e, sobretudo, da
própria sociedade.
As comunidades pesqueiras litorâneas não têm sido incluídas no
desenvolvimento do turismo do Estado de forma justa, e este tem sido um
grave problema no litoral. Investigou-se como o turismo tem se alocado
no litoral do Ceará, e que impactos tem causado a estas comunidades
tradicionais. Sobretudo buscou-se os caminhos que estão sendo seguidos
para que comunidades possam se envolver com o turismo de forma
esclarecida, consciente e madura, evitando radicalismos, considerando
que a produção econômica hegemônica se dá de forma desigual,
excludente, e, portanto, com bastantes conflitos. Buscar a excelência
para o turismo no Ceará implica a definição de um modelo que entenda o
turismo como atividade econômica hábil a produzir riqueza para as
populações marginalizadas do processo econômico, resgatar e valorizar
as manifestações artístico-culturais, conservar o meio ambiente,
estabelecer sinergia com outras atividades econômicas e proporcionar
aos visitantes e turistas uma experiência qualitativa e personalizada.
Como conceber um turismo distribuidor de renda numa realidade como a do
Brasil, que é considerado um dos piores países no que se refere às
disparidades de renda entre ricos e pobres? E, no Ceará, que é
considerado um de seus focos de pobreza? Romper com esse modelo
concentrador de riqueza e buscar condições de geração de emprego e
renda para as classes pobres são grandes dilemas que se impõem às
políticas de turismo. Políticas empresariais especulando o litoral
implantam resorts e originam formas de resistências criando o turismo
comunitário, novo eixo do turismo, voltado para valores humanos,
conservação ambiental e menos para a acumulação. Indícios de adaptações
do turismo, demonstrando que outro turismo é possível.
Palavras-Chave: Turismo, Espaço, Poder, Configuração geográfica.
ABSTRACT
This text analyzes the use of the littoral for tourism in Ceará –
Brazil, starting from the contradictions and relations of power in the
appropriation of the territory for tourism use. Ceará is a State of
Brazil that has 146 thousands km² and is situated in the south of
Ecuador between the latitudes 2º 46’ 30” e 7º 52’ 15”. In the west
there is the Atlantic Ocean, particularly green – the bave green seas
sung by the poet from Ceará, José de Alencar – which has being known as
an emergent pole of national tourism. The greatest natural attractive
to the tourism in Ceará is its coast, full of beautiful beaches, native
communities, poles of leisure, and summer houses. The Coast of Ceará is
a immense beach full of coconut palms. The coastal tourism in Ceará is
one of the most dynamic segments of tourism and has caused impacts in
this fragile and intensively harmed, exploited, and occupied ecosystem.
The tourism is part of the globalization of capital, giving answers to
the crises of global accumulation, involving the market and civil
society. The tourism is an activity that implies the consumption of
spaces shaped as an organizational use of landscapes and business. It
is verified as political strategies of the government, executed by
public policies for the implantation of infra-structures.
The tourism activities in the State, is under a maturity stage, in the
sense that the tourism is a target not only of heavy critics, but also
of investments, studies and researches, which implies new postures face
to tourism. In this context, the role of the State in the development
of this activity is discussed – on the perspective that it is an
activity that may reach everybody, not only the big business man, but
also the little one, and needs to demand social responsibility from the
private enterprises, defend and support the initiatives of the
communities in this activity. The resident populations of the
localities in Ceará that actively live the tourism, like those that
recive groups of receptive tourism agencies, have not had big
participation on the decisions of the tourism development, on the
profits, and when they participate of tourism activity, they do it as
consequence of the implantation of the activity from outside to inside,
like the allocation of mega enterprises, some are international
investments.
To reach a higher level of quality of tourism in Ceará connotes to the
definition of a model that discusses tourism as an economic activity
able to produce wealth also to the populations on the edge of economic
process, rescue and value its art and culture. Conserve the
environment, establish synergy with other economic activities, and
provide the tourists and visitors a qualitative and personalized
experience. To comprehend the relations of power on the production of
tourism space implies necessarily comprehend the space like something
socially produced that expresses the contradictions of the capitalist
production form or the contradictions of space-merchandise. It is at
the same time, the place of strategies of the capital and routine
resistances for the inhabitants. Tourism is a new modality of
accumulation process, which has being producing new geographic
configurations and materializing the space in a contradictory way, due
the actions of the State, enterprises, residents and tourists. To
comprehend this dynamic means to understand the productive relations of
the space and the duty of the State, business and work classes on
movement and conflict. To reproduce itself, the tourism follows the
capital logic, when few take the spaces and the resources inserted in
it, presenting them as attractive turned into merchandises.
Nowadays, tourism is a diffuser axis of that specialization, acts
desterritorializing and producing new geographic configurations. Thus,
the coastal regions, originally occupied by indigenous, fishers,
tradicional communities, the so-called “povos do mar” are expropriated
to give place to summer houses, big resorts, hotel chains, restaurants
and others tourism equipments, like aquatic and thematic parks, for
example. In this spatial production, is necessary to consider the fight
of the different local actors: the native, users of the coastal space,
who try to defend their proprieties, facing the interests of
businessmen, real estate agents, and State, these are interested in the
change value of space, because they turn it into merchandise.
The coastal revaluation in order to leisure and tourism, by capitalist
restructuration, has enlarged the dispute of this space for new uses.
The littoral has became the main real estate merchandise, causing the
segregation of the native population due to the realignments necessary
for tourism occupation, which appropriate of the best places, those
considered most beautiful and attractive. The tourism sticks in these
localities, constituting receptive nucleus of tourism for travel
agencies and tourism guides.
The tourism is a worldwide productive activity that affects the unequal
and combined organization of territories, being absorbed in several
ways for cultures and production ways. It origins processes that
concentrate and distribute wealth, increase and reduce the exploitation
forms of workers, moreover the entrance and escape of money. It is an
activity, like others, which needs to be controlled by the government
and, especially, the society. Tourism is an activity resulted from
world of work, evolution of civilization’s living way that has
approached places trough globalization and techniques, sophisticated
services and created comfortable and pleasant ways of living. The
tourism, different from local leisure, is an expensive merchandise with
bourgeois ethic.
Keywords: Tourism, Space, Power, Geographical Configuration
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