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Volume 8, Issue 2 - December 2008

 

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Revista de Gestão Costeira Integrada
Volume 8, Número 2, Dezembro 2008, Páginas 277-287

DOI: 10.5894/rgci131
* Submissão – 29 Maio 2008; Avaliação – 15 Julho 2008; Recepção da versão revista – 22 Julho 2008; Disponibilização on-line - 5 Setembro 2008

Litoral do Ceará: espaço de poder, conflito e lazer *

The Littoral of Ceará: Space of Power, Conflict and Leisure

Luzia Neide Menezes T. Coriolano 1


1 - luzianeidecoriolano@gmail.com - Universidade Estadual do Ceará, Brasil.


RESUMO
Este texto analisa do uso do litoral para o turismo no Ceará – Brasil, a partir das contradições e relações do poder na apropriação do território para o uso turístico. O turismo litorâneo cearense é um dos segmentos turísticos mais dinâmicos e tem causado impactos nesse frágil ecossistema fortemente agredido, explorado e ocupado. O turismo faz parte da mundialização do capital, dando respostas às crises da acumulação global, envolvendo o mercado, o Estado e a sociedade civil. Verifica-se como estratégias políticas dos governos, operacionalizadas pelas políticas públicas implantam infra-estruturas. O turismo é uma atividade que implica o consumo dos espaços com formas de utilização estruturantes de paisagens e de negócios. Analisam-se as relações de poder na produção do espaço turístico, o que implica, necessariamente, compreender o espaço como algo socialmente produzido que expressa as contradições do modo de produção capitalista ou as contradições do espaço-mercadoria. Os territórios são meios e produtos dessas relações de força e de poder que no turismo também se estabelecem de forma contraditória e articulada, criando regiões turísticas. O turismo é uma atividade produtiva mundial que interfere na organização desigual e combinada dos territórios, sendo absorvido de maneiras diferenciadas pelas culturas e modos de produção. Origina processos que concentram e distribuem renda, aumentam e diminuem as formas de exploração dos trabalhadores, além de entrada e fuga das divisas. É uma atividade que, como as outras, necessita de controles dos governos e, sobretudo, da própria sociedade.
As comunidades pesqueiras litorâneas não têm sido incluídas no desenvolvimento do turismo do Estado de forma justa, e este tem sido um grave problema no litoral. Investigou-se como o turismo tem se alocado no litoral do Ceará, e que impactos tem causado a estas comunidades tradicionais. Sobretudo buscou-se os caminhos que estão sendo seguidos para que comunidades possam se envolver com o turismo de forma esclarecida, consciente e madura, evitando radicalismos, considerando que a produção econômica hegemônica se dá de forma desigual, excludente, e, portanto, com bastantes conflitos. Buscar a excelência para o turismo no Ceará implica a definição de um modelo que entenda o turismo como atividade econômica hábil a produzir riqueza para as populações marginalizadas do processo econômico, resgatar e valorizar as manifestações artístico-culturais, conservar o meio ambiente, estabelecer sinergia com outras atividades econômicas e proporcionar aos visitantes e turistas uma experiência qualitativa e personalizada. Como conceber um turismo distribuidor de renda numa realidade como a do Brasil, que é considerado um dos piores países no que se refere às disparidades de renda entre ricos e pobres? E, no Ceará, que é considerado um de seus focos de pobreza? Romper com esse modelo concentrador de riqueza e buscar condições de geração de emprego e renda para as classes pobres são grandes dilemas que se impõem às políticas de turismo. Políticas empresariais especulando o litoral implantam resorts e originam formas de resistências criando o turismo comunitário, novo eixo do turismo, voltado para valores humanos, conservação ambiental e menos para a acumulação. Indícios de adaptações do turismo, demonstrando que outro turismo é possível.

Palavras-Chave: Turismo, Espaço, Poder, Configuração geográfica.

ABSTRACT
This text analyzes the use of the littoral for tourism in Ceará – Brazil, starting from the contradictions and relations of power in the appropriation of the territory for tourism use. Ceará is a State of Brazil that has 146 thousands km² and is situated in the south of Ecuador between the latitudes 2º 46’ 30” e 7º 52’ 15”. In the west there is the Atlantic Ocean, particularly green – the bave green seas sung by the poet from Ceará, José de Alencar – which has being known as an emergent pole of national tourism. The greatest natural attractive to the tourism in Ceará is its coast, full of beautiful beaches, native communities, poles of leisure, and summer houses. The Coast of Ceará is a immense beach full of coconut palms. The coastal tourism in Ceará is one of the most dynamic segments of tourism and has caused impacts in this fragile and intensively harmed, exploited, and occupied ecosystem. The tourism is part of the globalization of capital, giving answers to the crises of global accumulation, involving the market and civil society. The tourism is an activity that implies the consumption of spaces shaped as an organizational use of landscapes and business. It is verified as political strategies of the government, executed by public policies for the implantation of infra-structures.
The tourism activities in the State, is under a maturity stage, in the sense that the tourism is a target not only of heavy critics, but also of investments, studies and researches, which implies new postures face to tourism. In this context, the role of the State in the development of this activity is discussed – on the perspective that it is an activity that may reach everybody, not only the big business man, but also the little one, and needs to demand social responsibility from the private enterprises, defend and support the initiatives of the communities in this activity. The resident populations of the localities in Ceará that actively live the tourism, like those that recive groups of receptive tourism agencies, have not had big participation on the decisions of the tourism development, on the profits, and when they participate of tourism activity, they do it as consequence of the implantation of the activity from outside to inside, like the allocation of mega enterprises, some are international investments.
To reach a higher level of quality of tourism in Ceará connotes to the definition of a model that discusses tourism as an economic activity able to produce wealth also to the populations on the edge of economic process, rescue and value its art and culture. Conserve the environment, establish synergy with other economic activities, and provide the tourists and visitors a qualitative and personalized experience. To comprehend the relations of power on the production of tourism space implies necessarily comprehend the space like something socially produced that expresses the contradictions of the capitalist production form or the contradictions of space-merchandise. It is at the same time, the place of strategies of the capital and routine resistances for the inhabitants. Tourism is a new modality of accumulation process, which has being producing new geographic configurations and materializing the space in a contradictory way, due the actions of the State, enterprises, residents and tourists. To comprehend this dynamic means to understand the productive relations of the space and the duty of the State, business and work classes on movement and conflict. To reproduce itself, the tourism follows the capital logic, when few take the spaces and the resources inserted in it, presenting them as attractive turned into merchandises.
Nowadays, tourism is a diffuser axis of that specialization, acts desterritorializing and producing new geographic configurations. Thus, the coastal regions, originally occupied by indigenous, fishers, tradicional communities, the so-called “povos do mar” are expropriated to give place to summer houses, big resorts, hotel chains, restaurants and others tourism equipments, like aquatic and thematic parks, for example. In this spatial production, is necessary to consider the fight of the different local actors: the native, users of the coastal space, who try to defend their proprieties, facing the interests of businessmen, real estate agents, and State, these are interested in the change value of space, because they turn it into merchandise.
The coastal revaluation in order to leisure and tourism, by capitalist restructuration, has enlarged the dispute of this space for new uses. The littoral has became the main real estate merchandise, causing the segregation of the native population due to the realignments necessary for tourism occupation, which appropriate of the best places, those considered most beautiful and attractive. The tourism sticks in these localities, constituting receptive nucleus of tourism for travel agencies and tourism guides.
The tourism is a worldwide productive activity that affects the unequal and combined organization of territories, being absorbed in several ways for cultures and production ways. It origins processes that concentrate and distribute wealth, increase and reduce the exploitation forms of workers, moreover the entrance and escape of money. It is an activity, like others, which needs to be controlled by the government and, especially, the society. Tourism is an activity resulted from world of work, evolution of civilization’s living way that has approached places trough globalization and techniques, sophisticated services and created comfortable and pleasant ways of living. The tourism, different from local leisure, is an expensive merchandise with bourgeois ethic.

Keywords: Tourism, Space, Power, Geographical Configuration


 

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