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Volume 8, Issue 2 - December 2008

 

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Revista de Gestão Costeira Integrada
Volume 8, Número 2, Dezembro 2008, Páginas 127-137

DOI: 10.5894/rgci139
* Submissão – 20 Julho 2008; Avaliação – 25 Agosto 2008; Recepção da versão revista – 3 Setembro 2008; Disponibilização on-line - 5 Setembro 2008

Aplicação de técnicas de posicionamento GPS tridimensional para localizar linhas de costa: estudo de caso na praia de Boa Viagem, Recife/PE, Brasil *

Application of a three-dimensional GPS positioning technique to locate shoreline: a study case at Boa Viagem Beach, Recife/PE, Brazil

César P. Rocha 1, 2, Tereza Cristina M. Araújo 2,
Francisco Jaime B. Mendonça 3


1 - Autor correspondente - rochacp@gmail.com
2 - Departamento de Oceanografia da Universidade Federal de Pernambuco, Avenida Professor Morais Rego, 1235, Cidade Universitária – Recife/PE, CEP 50670-901, Brasil
3 Departamento de Engenharia Cartográfica da Universidade Federal de Pernambuco, Avenida Professor Morais Rego, 1235, Cidade Universitária – Recife/PE, CEP 50670-901, Brasil


RESUMO
A capacidade de regeneração natural das praias é afetada pela conjugação de fenômenos naturais e atividades antrópicas. Entretanto, em virtude do crescimento populacional e sua demanda preferencial pelas faixas litorâneas, as atividades antrópicas passaram a exigir cuidados específicos para evitar tragédias e minimizar o impacto das interferências humanas nos ambientes costeiros. O objetivo deste estudo foi testar uma nova metodologia de localização de linhas de costa através de técnicas de posicionamento tridimensional pelo GPS (Global Positioning System), em que suas alturas são reduzidas ao referencial de nível da maré local. Para isso foi necessário correlacionar os referenciais verticais, através de um artifício apropriado que envolveu a coleta de dados GPS na linha d’água e o traçado da curva de maré. Esse método foi aplicado na praia de Boa Viagem, Recife/PE, na costa Nordeste do Brasil e propiciou a obtenção do Modelo de Elevação Digital, com base em centenas de pontos coordenados, oriundos do deslocamento da antena móvel do GPS em ziguezague, sobre o protótipo de um veículo apropriado para tal finalidade. O indicador escolhido para representar a linha de costa foi à linha de nível de altura equivalente à linha de espraiamento das ondas, ou seja, a curva de nível de altura igual à máxima elevação da linha d’água observada em uma série temporal, acrescida do runup das ondas local. O produto final apresenta o modelo de elevação digital georreferenciado da área pesquisada onde são mostradas algumas curvas de nível que compõem o relevo da área de estudo, entre as quais se destaca a curva de altura correspondente à linha de costa. No futuro, a comparação entre os produtos gerados em épocas distintas poderá servir para monitorar linhas de costa, em qualquer parte do mundo.

ABSTRACT
The capacity of natural regenerations of beaches is affected by a conjunction of natural phenomena and men-induced activities. However, because of the population growth and its demand for shore bands, the human activities started to demand specific measures in order to avoid tragedies and minimize the impact of the human interference in coastal environments. The objective of the present study was to test a new method of locating shoreline through techniques of the GPS (Global Positioning System) three dimensional positioning, in which the heights were reduced to the referential of the local tide level. In order to achieve this goal it was necessary to correlate the vertical referential using an appropriate artifact which involved a collection of GPS data of the water lines and tracing of the tide curve of the same day. This measure was necessary order to obtain the heights of the same point in two vertical referential: the tidal and ellipsoid. The difference between these measurements originates a constant reduction applied to all GPS heights, reducing them to the tidal referential. Nonetheless, it should be observed that despite the reduced tidal referential, such heights are still tied to the referential of the NAVSTAR System, and they can be monitored at any time in to detect eventual dislocations of the reference point. The use of such method enabled the creation of a Digital Elevation Model of the Boa Viagem Beach in the city of Recife, Pernambuco State in the northeastern coast of Brazil, over which it is possible to simulate the natural dislocation of the water line during the tide movements, until it reaches the shoreline height. This model was generated based in hundreds of coordinated points originated from the zigzag dislocation of the mobile GPS antenna using a vehicle prototype appropriate to this need. The indicator chosen to represent the shoreline was the line of height level equivalent to the beach line of the waves, which means, the curve level of a height equal to the maximum elevation of the water line observed in a temporal series, adding the runup of the local waves. The final product presents a geo referenced digital elevation model of the study area in which some level curves that compose the landscape are shown, highlighting the height curve corresponding to the shoreline. This method is also used to visualize the water line position during any tidal elevation stage. In the future, the comparison between the results generated in distinct times will enable the monitor of shoreline in any part of the world.


 

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