Volume 11, Issue 2 - June 2011
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Revista de Gestão Costeira Integrada
Volume 11, Número 2, Junho 2011, Páginas 257-268
DOI: 10.5894/rgci261
*
Submissão: 23 Fevereiro 2011; Avaliação: 5 Abril 2011; Recepção da
versão revista: 6 Maio 2011; Aceitação: 2 Junho 2011; Disponibilização
on-line: 6 Junho 2011
Gestão de unidades de conservação marinhas: o caso do Parque Estadual Marinho da Pedra da Risca do Meio, NE – Brasil *
Management of Marine Protected Areas: the case of Pedra da Risca do Meio Marine Park, NE - Brazil
Marcelo de Oliveira Soares @, 1, Carolina Cerqueira de Paiva 2, João Eduardo Pereira de Freitas 3, Tito Monteiro da Cruz Lotufo 4
@ - Autor correspondente / corresponding author: marcelosoares@ufc.br
1 - Laboratório de Plâncton e Análise Ambiental, Instituto de Ciências
do Mar (LABOMAR), Universidade Federal do Ceará, CEP 60165-081,
Fortaleza, CE, Brasil.
2 - Laboratório de Ecologia Animal, Instituto de Ciências do Mar
(LABOMAR), Universidade Federal do Ceará, CEP 60165-081, Fortaleza, CE,
Brasil.
3 - Departamento de Engenharia de Pesca, Universidade Federal do Ceará, CEP 60455-460, Fortaleza, CE, Brasil.
RESUMO
O Parque Estadual Marinho da Pedra da Risca do Meio (PEMPRM) está
localizado a 10 mn de Fortaleza, Nordeste do Brasil. Esta unidade de
conservação é uma das poucas áreas protegidas totalmente submersas do
Atlântico Sudoeste Tropical. Este trabalho apresenta o histórico de
criação, a caracterização dos recursos bióticos e as fragilidades da
gestão do PEMPRM, além de apontar as possíveis soluções para os
problemas atuais da unidade. As informações apresentadas foram obtidas
por meio de pesquisas bibliográficas e entrevistas com os atores
sociais e governamentais envolvidos no processo de criação e
gerenciamento. A efetividade do manejo é medianamente satisfatória,
tendo como principais pontos positivos a ausência de conflitos de posse
e domínio, a precisa delimitação geográfica e a compatibilidade dos
usos permitidos com os objetivos de criação. Porém, diversos pontos
negativos são relatados, como: a falta de verba direcionada à
administração do PEMPRM, o conflito normativo entre a lei de criação e
o Sistema Nacional de Unidades de Conservação da Natureza (SNUC) do
Brasil, a ausência de um plano de manejo e a ineficiência na
fiscalização de atividades ilegais, principalmente relacionadas à
pesca. Por fim, é apresentado um conjunto de ações que visam a melhoria
da gestão ambiental deste parque, o qual pode servir de exemplo para
discussão dos problemas relacionados ao gerenciamento de unidades de
conservação submarinas do mundo.
Palavras-chave: área marinha protegida, conservação, recursos marinhos, Ceará.
ABSTRACT
The importance Protected Areas as a tool for conservation and
sustainable resource use has been widely acknowledged. Historically,
the concept and management of protected areas was developed with the
focus on terrestrial environments. In the past few decades, the Marine
Protected Areas (MPA) has gained increasing attention in regards to the
management of coastal and oceanic ecosystems. In this context, the
environmental management in Brazil may be considered recent, with the
first federal protected areas designated in the 1930s, while the first
MPA was created only in 1979. Since then, many other terrestrial and
marine protected areas were created by different governmental
instances. This situation posed a legal and administrative conundrum,
leading to an attempt to regulate and organize the protected areas with
the promulgation of the National System of Nature Conservation Units
(SNUC) law. Many MPAs still await the revision of their legal status
and adequacy to the SNUC law. Such is the case of the Pedra da Risca do
Meio Marine Park (PEMPRM), located 10 nm off Fortaleza, Northeast
Brazil.
The PEMPRM was created in 1997, and is one of the few underwater marine
protected areas in Brazil. This article presents the history of
creation, the characterization of biotic resources, and management
issues of the PEMPRM, and point to possible solutions to current
problems of the protected area. The information presented here was
obtained through available documents and interviews with social and
governmental actors involved in the process of creation and management
of the PEMPRM.
The park limits have a rectangular shape, covering a submerged area of
33.2 Km2. The main feature and reason for the park creation is a large
sandstone formation, surrounded by sand and gravel with large
aggregations of coralline algae. The depths in the area vary from 16 to
30 m, with the water temperature around 27ºC during all year. The
transparency of the water may reach 30 m in the PEMPRM, which turned
the area in the most frequently visited recreational diving site for
the state of Ceara. In terms of the biological significance, previous
studies of the area revealed a rich and diverse fauna, composed by 116
fish species, including 6 elasmobranchs, but also the dolphin Turciops
truncatus as well as three species of sea turtles. In terms of
invertebrates, the area is still poorly studied, but a first survey on
the Porifera revealed the presence of the endemic species Sigmaxinella
cearense Salani, Lotufo & Hajdu, 2006, included in a genus recorded
only for the Pacific.
The PEMPRM was idealized to cope with the chaotic and unsustainable
situation of the fisheries along the state, protecting the artisanal
fishermen and restricting the use of predatory methods. On this regard,
a letter and manifest was issued in 1996 with the support of the local
fishermen, defending the creation of the park. The state environmental
agency (SEMACE) responded in 1997 with the elaboration of a law that
created the PEMPRM and also set the rules for its use. According to the
rules, underwater hunting or capture of any sort of marine organism was
prohibited. The lobster fishery and the use of traps, long-lines or any
artifact with the potential to degrade the environment were also
banned. The artisanal fishery was allowed, but only with a single hook
and line. Despite its legal protection, many predatory activities were
reported in the area after 1997, such as lobster fishery and capture of
ornamental fishes. With the dual goals of protecting the environment
and also the artisanal fishermen, its classification by the state as a
“park” is contradictory in respect to the SNUC federal law. According
to the SNUC, “park” is a category for integral protection, which means
that any resource exploitation is not allowed. It is worth noting that
the PEMPRM was created three years before the SNUC, justifying the
inadequacy of the category employed by the state. Nevertheless, the
legal situation of the PEMPRM must be amended.
As to the effectiveness of the management of the PEMPRM, the status was
considered medially satisfactory, and on the positive side present:
absence of conflicts for domain, accurate geographic limit and
compatibility between permitted use and objectives. However, several
negative aspects may be pointed out: lack of funds directed to the
administration of PEMPRM, the conflict between the original law that
creates the park and the SNUC, the absence of a management plan and
inefficiency in prevention of illegal activities, mainly related to
fishing.
Finally, a plan of action that aims to improve the environmental
management of PEMPRM must include: 1) adjustment to the SNUC law, based
on public assemblies and current scientific knowledge; 2) a specific
budget for the administration and monitoring of the park; 3) a complete
study of the oceanographic and biological aspects of the PEMPRM; 4)
elaboration and full implementation of a management plan; 5)
environmental education initiatives directed to the fishermen
communities; 6) constant patrol of the area.
The underwater tourism is a viable alternative for financial support of
the PEMPRM, and may be involve the fishermen through job opportunities
and environmental education. The situations considered here can be used
as an example to discussions concerning the management of other
underwater protected areas around the world.
Keywords: protection, marine resources, Ceará.
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