Volume 13, Issue 4 - December 2013
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Revista de Gestão Costeira Integrada
Volume 13, Número 4, Dezembro 2013, Páginas 457-471
DOI: 10.5894/rgci405
* Submission: 27 March 2013; Evaluation: 8 May 2013; Reception of
revised manuscript: 18 September 2013; Accepted: 25 November 2013;
Available on-line: 3 December 2013
Efeito de estruturas de contenção à erosão costeira sobre a linha de costa: Balneário Hermenegildo, Rio Grande do Sul, Brasil *
Effect of coastal erosion contention structures on the coastline:
Hermenegildo Beach, Rio Grande do Sul, Brazil
K. F. Koerner @, 1, U. R. Oliveira 2, G. Gonçalves 3
@ - Corresponding author
1 - FURG - Universidade Federal do Rio Grande, Programa de Pós-graduação em Gerenciamento Costeiro. e-mail: karlkoerner@gmail.com
2 - FURG - Universidade Federal do Rio Grande, Instituto de Ciências Humanas e da Informação. e-mail: ulisseslicke@yahoo.com.br
3 - FURG - Universidade Federal do Rio Grande, Centro de Ciências da Computação. e-mail: glaubergoncalves@gmail.com
RESUMO
O balneário Hermenegildo está localizado no extremo sul do Brasil, no
município de Santa Vitória do Palmar. Esta praia vem sofrendo um
significativo processo de erosão costeira, danificando propriedades
situadas à beira mar, fato que vem sendo combatido pelos próprios
moradores através da colocação de estruturas de contenção à erosão.
Este trabalho tem como objetivo analisar se essas estruturas de
contenção dispostas na orla do balneário Hermenegildo estão realmente
contendo a erosão costeira e, além disso, qual seu impacto sobre as
características da praia nesse trecho. Para isso, foi utilizado um GPS
geodésico em módulo de posicionamento relativo cinemático em tempo real
(Real Time Kinematic – RTK) para mapear linhas de referência: linhas de
dunas na parte urbanizada e junto às dunas frontais nas porções sul e
norte do balneário, linha d’água ao longo do mesmo trecho e perfis
topográficos transversais à costa. Esses dados foram corroborados por
outras ferramentas de análise, tais como imagens aéreas, mosaicos de
fotografias convencionais e identificação das estruturas de contenção,
utilização de um sistema de informações geográficas (SIG), além da
própria revisão bibliográfica. Ao analisar as diferenças encontradas
entre a posição da linha da base das escarpas na parte urbanizada (zona
estruturada) e a linha da base das dunas frontais adjacentes ao norte e
ao sul do balneário, foi detectado que parte considerável da orla
urbanizada está sobre a pós-praia, com uma área de contenção calculada
em 54.100m² no ano da medição. Especificamente a porção central da orla
urbanizada, onde existe maior concentração de estruturas de contenção
mais resistentes à erosão costeira (como enrocamentos), está mais
projetada sobre a face da praia em relação às áreas adjacentes. Com
isso, conclui-se que as estruturas de contenção no balneário, mesmo que
colocadas pelos próprios moradores, muitas vezes sem um conhecimento
adequado de obras de engenharia costeira, estão contendo, pelo menos
parcialmente, a migração horizontal da linha de costa em direção ao
continente, embora muitas casas já tenham sido destruídas nos últimos
50 anos e substituídas por áreas de praia. Por outro lado, essa fixação
da mobilidade horizontal da linha de costa acarreta impactos na
morfologia praial na parte que está mais impactada pelas estruturas,
como diminuição da largura da praia, ausência de bermas, o que diminui
a declividade na face da praia, e presença de escarpas íngremes no
limite superior, entre a praia e a área urbana. Durante a medição
realizada, a linha d’água apresentou uma concavidade em frente ao setor
central, o que indica que ocorre uma retirada de sedimentos nas áreas
junto às estruturas de contenção. Tal característica apresenta-se
bastante dinâmica espaço-temporalmente e necessita ser mais bem
analisada. Com o progressivo avanço marinho sobre uma área urbana
projetada sobre a praia, com progressiva diminuição entre a linha de
quebra de ondas e as estruturas de contenção e área urbanizada,
torna-se apropriado refletir sobre estratégias de contenção à erosão
para médio e longo prazo, com um efetivo planejamento territorial e
ambiental.
Palavras-chave: GPS-RTK, Linhas de costa, Morfodinâmica costeira, Gerenciamento Costeiro, SIG.
ABSTRACT
Hermenegildo beach, located in Santa Vitória do Palmar, Rio Grande do
Sul state, in the extreme south of Brazil (fig.1), has been undergoing
a significant problem of coastal erosion that started at the end of the
50’s and has gotten worse since the 90’s. It has damaged seashore
properties whose owners have faced this situation by armoring their
properties with containment structures against the erosion (fig.2).
This study aimed at analyzing whether the containment structures along
Hermenegildo beach have actually hold coastal erosion and what impact
they have on the characteristics of this stretch of beach. In order to
carry it out, a geodesic GPS in real time kinematic (RTK) mode was used
to map the so-called reference lines: all the upper limit of the beach
in the urbanized part (limit of slopes and containment structures on
the beach) and the upper limit of the beach along the frontal dunes in
the south and the north of the urban area (the basis of the frontal
dunes) on a coastal stretch that is about 5 km long; the high waterline
along the same stretch (fig.5); an interpolated line was done linking
linear regression made with the GPS points from foredunes from north
and south of the urbanized part (fig.6). Additionally, 22 topographic
profiles which are transversal to the beach were mapped, in order to
investigate the morphological differences of the slopes found in this
study (fig.7). These data were supported by data collected by other
tools, such as aerial images, mosaics of conventional photographs and
the identification of containment structures, the use of a Geographic
Information System (GIS) and by the literature review itself. Points
marked by the GPS in sectors called North Dunes and South Dunes have
shown that the upper limit of the beach with these dunes has a
relatively straight conformation on the map, similar to what is
expected from a natural environment in that place (where most beaches
are quite straight or oblong, except for washout channels which
generate little recesses). However, the Urbanized Shore sector has a
very irregular upper limit on the beach due to different shapes of
containment structures or even to their absence on this stretch. The
analysis of the differences found between the upper limit of the beach
in the urbanized part (structured zone) and the one close to the
frontal dunes in the south and the north of the urban area showed that
the central part of the urbanized shore – where there is the largest
number of containment structures, such as rockfill, which are more
resistant to coastal erosion – advances over the shoreline, by
comparison with the adjacent areas, and comprises a containment area of
54,100m² in the period under analysis (fig.8). The longest distance
between the Urbanized Shore sector and the interpolated dune line was
45.3 meters (fig.8, ‘M’). Therefore, this study concluded that the
containment structures on the beach, even though they were built by
dwellers that did not have specific knowledge about coastal
engineering, have hold, at least partially, the horizontal migration of
the shoreline towards the landside, although several houses have
already been destroyed and replaced by beach areas over the past 50
years. It must be highlighted that the authors of this study do not
stimulate this kind of construction in other urbanized coasts. However,
there is evidence that the protection structures, such as rockfill,
have been efficient in Hermenegildo since they held the erosive process
in that place, at least in the period under investigation. On the other
hand, fixing the horizontal mobility of the coastline leads to
significant impacts on the beach environment, mainly in the morphology
of the part that has been more affected by the structures. Impacts
comprise the decrease in the beach width, no berms – a fact that
diminishes the declivity on the beach face – and steep slopes on the
upper limit of the beach (fig.9); thus, it gets harder to gain access
to the beach. During the measurement, the waterline had a concavity in
front of the central area (fig.8); it means that sediment has been
removed from the areas close to the containment structures and that
they interfere with the sediment balance in the horizontal plane
besides generating vertical sediment deficit. Such concavity seems to
be quite dynamic in terms of space and time; thus, a deeper analysis is
needed. The short distance from the coast to the waterline (fig.8, ‘m’)
was related to the projection of the containment structures and the
concavity of the waterline. The beach area is very small, not only for
the dissipation of the wave energy but also for the users’ leisure, i.
e., the natural shore has been thoroughly suppressed, a situation that
is not considered adequate to that place. In addition, since there is
progressive advance of the sea over the projected area and progressive
reduction between the swash zone and the containment structures in the
urbanized area, it is not known how long these structures are going to
keep protecting the urban area. Therefore, it is necessary to reflect
on long-term management strategies along with effective environmental
planning to account for future constructions. Regarding the material
and methods employed in the study, it is worth mentioning that the
GPS-RTK is a very efficient and precise tool which enables researchers
to collect numerous data quickly. In fact, all positioning data – that
referred to the GPS – used in this study could be collected on one day
in situ. Even though errors may occur, they can be considerably
mitigated.
Keywords: GPS-RTK, Shorelines, Coastal morphodynamics, Coastal Zone Management, GIS.
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