Volume 13, Issue 4 - December 2013
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Revista de Gestão Costeira Integrada
Volume 13, Número 4, Dezembro 2013, Páginas 527-539
DOI: 10.5894/rgci432
* Submission: 4 August 2013; Evaluation: 28 Augusto 2013; Reception of
revised manuscript: 8 November 2013; Accepted: 20 November 2013;
Available on-line: 9 December 2013
Dinâmica da expansão urbana na zona costeira brasileira: o caso do município de São Vicente, São Paulo, Brasil *
Urban expansion dynamic in the Brazilian coastal zone: the case of São Vicente city, state of São Paulo, Brazil
Kaline Mello @, 1, Rogério Hartung Toppa 2, Denis Moledo de Souza Abessa 3, Mariana Castro 2
@ - Corresponding author: <kaline.mello@gmail.com>
1 - Universidade de São Paulo, Escola Superior de Agricultura “Luiz de
Queiroz”, Departamento de Engenharia de Biossistemas. Avenida Pádua
Dias, 11, Piracicaba, SP, Brasil.
2 - Universidade Federal de São Carlos, Campus de Sorocaba,
Departamento de Ciências Ambientais. Rodovia João Leme dos Santos, km
110, Sorocaba, SP, Brasil.
3 - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Campus
Experimental do Litoral Paulista. Praça Infante Dom Henrique, s/no, São
Vicente, SP, Brasil.
RESUMO
A região costeira do Estado de São Paulo passa por constante processo
de expansão urbana, de forma, geralmente, não planejada, resultando na
supressão de áreas naturais, principalmente os ambientes costeiros
sensíveis, como manguezais, restingas e encostas. Em especial, a Região
Metropolitana da Baixada Santista (RMBS), localizada no centro do
litoral do Estado de São Paulo, sofre pressão urbana ligada à expansão
das atividades econômicas na região. Nesse sentido, o presente trabalho
analisou a dinâmica da expansão urbana do município de São Vicente,
localizado na RMBS, entre os anos de 1963 a 2007, correlacionando-a com
os ciclos econômicos e as políticas públicas regionais, com o objetivo
de subsidiar o planejamento territorial e ambiental das cidades
litorâneas. Para tanto, foram utilizados seis mosaicos de fotografias
aéreas de cada década analisada, para o mapeamento das áreas urbanas em
ambiente SIG. Os dados sobre a urbanização foram cruzados entre os anos
para se obter a expansão urbana no período analisado. O maior
crescimento das áreas urbanas (29,75%) foi observado no período de 1972
a 1987, intimamente ligado ao incremento de infraestrutura na região,
em especial com a expansão das rodovias que ligam a capital do estado
com a Baixada Santista. A área insular de São Vicente já se apresentava
bastante consolidada em 1963, com expansão de núcleos urbanos ao longo
do período analisado associado ao processo de favelização. A expansão
urbana foi maior na área continental do que na área insular, tendo as
estradas e ferrovia como vetores de ocupação. O crescimento econômico
da Baixada Santista, relacionado à exploração de óleo e gás na Bacia de
Santos e à expansão das atividades portuárias, poderá direcionar ainda
mais o adensamento urbano para São Vicente, ameaçando os remanescentes
de Mata Atlântica das Unidades de Conservação da região. O processo
histórico de ocupação identificado indica uma tendência regional de
drástica substituição da paisagem natural ainda existente em áreas
limítrofes às Unidades de Conservação, por uma paisagem antrópica, que,
provavelmente, será representada por ocupações irregulares sem
infraestrutura urbana adequada para a sustentabilidade regional.
Palavras-chave: Baixada Santista; Mata Atlântica; Serra do Mar; Sistema de Informações Geográficas, Planejamento Ambiental.
ABSTRACT
The
Coastal Zone of São Paulo State (Southeast Brazil) has been under a
constant process of urban expansion, which usually occurred by an
unplanned way, resulting in the suppression of natural areas,
especially some sensitive coastal environments such as mangroves, salt
marshes and Atlantic rainforest formerly occupying hillsides and
lowlands. In this sense, this study analyzed the dynamic of urban
growth of São Vicente city, located on the central-south coast of São
Paulo, between the years 1963 to 2007, with main concern for the urban
expansion in the Coastal Zone. To achieve that, we used six mosaics of
aerial photographs from each decade within the analyzed period, in
order to r map the urban areas in a GIS environment. Data on
urbanization were crossed between the subsequent decades to get the
urban expansion in the analyzed period. We correlated the urban
expansion cycles with regional public policies, with the aim of
subsidize the comprehension of the territorial and environmental
planning of coastal cities. The largest growth in urban areas (29.75%)
was observed in the period 1972 to 1987, and was closely linked to the
establishment of anthropic infra-structure (railways, roads, pipelines,
electric transmission lines, among others) in the region, particularly
the expansion of highways linking the state capital with the coastal
cities (especially Santos, Cubatão, São Vicente, Guarujá). This period
is coincident to the larger population growth within the studied
timeline, when more than 76,000 inhabitants established in the city.
The occupation of the island of São Vicente has already had quite
consolidated in 1963, and the further expansion of urban centers during
the analyzed period was associated with the process of slumming. Urban
expansion was greater in the continental area, reaching to 200%, where
roads and railways represented the main vectors of occupation.
Territorial occupation was also influenced by the high valuation of
terrains situated close to the beaches and the concentration of real
state ventures, which were mostly reserved to serve as second
residences for richer people, whereas poorer classes were induced to
occupy mangroves, estuarine banks and hillside areas, most of them
within protected or vulnerable areas. A strong correlation was observed
between occupied are and population growth rates, showing that
migration and arrival of new inhabitants were associated to loss of
natural areas. However, the occupation speed seemed to be regulated by
macroeconomic factors, in addition to the expansion of roads. The rates
of population and urban growth during the last two periods were reduced
in comparison to the initial periods; however, it must be highlighted
that both population and urbanization presented a continuous growth,
which was initially more intense. Another important factor that
historically have exerted pressure on the natural areas of São Vicente
is the seasonality, as fluctuating population reaches to more than
1,350 thousand people, which is almost equivalent to the resident
population. The recent economic growth of Santos, related to oil and
gas exploration in the Santos Basin and the expansion of port and
industrial activities, may induce further urbanization for São Vicente,
threatening mangroves and the remnants of Atlantic Forest from the
local Protected Areas, as well as their nearby areas, which have the
function of being buffer zones. Urban sprawl in coastal zones should
attend the various planning instruments that are applied to rule
territorial ordering and solve land use conflicts, considering the
protection of natural environments from economic interests, as
predicted by the Federal and State coastal management plans.
Keywords: Baixada Santista; Atlantic Rain Forest; Serra do Mar; Geographic Information System; Environmental Planning.
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